lauantai 1. maaliskuuta 2014

Miksi? Voltaire ja Justin Bieber

Kun kysytään ”miksi tapahtui x” voidaan tarkoittaa kahta asiaa. ”Miksi omena putosi puusta” on selkeästi kausaalinen kysymys, kysytään mikä aiheutti tippumisen. Vastaus voi olla siis vaikka että puussa istui norsu joka irrotti omenan puusta. Jos taas Erkki hyppää puusta Jaskan päälle, Jaska herkästi olettaa Erkillä olleen jokin intentio, esimerkiksi Jaskan niskan katkaiseminen. Jaska siis kysyy teleologisesti ”miksi teit noin”, eli mitä Erkki tavoitteli romahtamalla hänen päälleen.

Erkin tippumisessa voi olla kausaalinenkin puoli: norsu tönäisi Erkkiä ja Erkki tipahti. Sen sijaan omenan tippumiselle ei ole olemassa omenalähtöistä teleologista miksiä koska omenoilla ei yleensä ole intentioita. Teleologisuuden voi tuoda omenan tippumiseen vain, jos tippumisen aiheutti jokin olio jolla voi olla intentioita, siis esimerkiksi norsu, Erkki, Jumala tai Kohtalo. Lause "Omena tippui, koska niin oli määrä tapahtua (putoamalla se tappoi käärmeen joka muuten olisi purrut tulevaa Einsteinia)" olettaa Jumalan tai Kohtalon tai muun ei-havaittavan olion jolla on intentioita. Tämänkaltaisen väärän teleologisen selittämisen klassikko on Voltairen Candiden Pangloss, jonka mukaan ihmisillä on nenä, koska muuten ei voisi pitää silmälaseja.

Kysyttäessä kausaalisia miksi -kysymyksiä mennään ajassa taaksepäin, siirrytään kuvitteelliseen alkusyyhyn. Jaskalle tuli kuhmu otsaan koska omena putosi, omena putosi koska norsu irrotti sen, norsu irrotti sen koska ne eivät mahtuneet samalle oksalle, ne eivät mahtuneet samalle oksalle koska norsu on iso, norsu on iso koska jokin evolutiivinen selitys. Kausoliteettia voi selata loputtomiin taaksepäin, se loppuu sitten kun tieto loppuu. Vähän kuin selattaisiin käsitteitä pitkin mikä-kysymyksillä: Justin Bieber on kanadalainen, kanada on pohjoisamerikan osa, pohjoisamerikka on maanosa, maanosa on maapallolla oleva kappale, maapallo on planeetta, planeetta on aurinkokunnan kappale.

Kohta tulee itku.

Sen sijaan teleologian selaamista on hankalampi havainnollistaa, siinä ikään kuin tivataan jatkuvasti lisäinfoa samasta asiasta. Justin Bieber hymyili pidätyskuvassa koska hän pyrki vaikuttamaan haavoittumattomalta, hän pyrki vaikuttamaan haavoittumattomalta koska hän halusi säilyttää julkisuuskuvansa, hän halusi säilyttää julkisuuskuvansa etteivät fanit karkaisi, hän halusi säilyttää faninsa koska hän halusi säilyttää suosionsa, hän halusi säilyttää suosionsa koska Vishnu istui hänen korvassaan puhaltamassa huilua.





Jumala

Aikoinaan rippikoulussa pappi yritti opettaa, että miksi -kysymyksiä loputtomiin kysyttäessä päädytään aina Jumalaan. Hän havainnollisti asiaa kysymällä opetuksesta myöhästyneiltä, miksi he myöhästyivät, ja kysyi jokaisen perustelun jälkeen, miksi näin. Lopulta päädyttiin siihen, että Jumala on luonut kaikki elolliset kuolevaisiksi.

Asettelu on kuitenkin aika hölmö. Myöhästymiselle haettiin kausaalinen syy: myöhästyjät olivat leppäkertun hautajaisissa. Leppäkertun hautajaisille haettiin kausaalinen syy: se kuoli. Leppäkertun kuolemiselle haettiin kausaalinen syy: se oli niin vanha. Vanhuuteen kuolemiselle haettiin kausaalinen syy: elolliset olennot ovat kuolevaisia. Sitten yhtäkkiä hypättiinkin teleologiaan ja selitettiin että elolliset olennot ovat kuolevaisia, koska Jumala on luonut ne sellaisiksi.

Miksi Jumala tuli kuvaan juuri tuossa kohtaa? Olisihan Jumalan voinut tuoda mihin tahansa muuhun kohtaan: leppäkerttu kuoli, koska Jumala suuren kosmisen suunnitelmansa vuoksi tappoi sen; rippikoululaiset myöhästyivät, koska Jumala manipuloi heidän aivonsa luulemaan kellon olevan vasta vähän. Entä miksi Jumalan teoille ei vaadita selitystä, tai jos joku vaatiikin, se kuitataan toteamalla, että ihminen ei voi ymmärtää Jumalan tekoja? Miksei voi vain heivata Jumalaa hevonvittuun ja myöntää että ihminen ei ymmärrä maailmasta kaikkea?

Teleologisuutta ei myöskään olisi ollut pakko toteuttaa Jumalan avulla. Mikäli rippikoululaiset eivät olisi olleet paikalla vastaamassa myöhästymiskysymykseen, myöhästymisen olisi voinut selittää heidän intentioillaan: he myöhästyivät, koska halusivat vaikuttaa koviksilta jotka uskaltavat myöhästyä. Tai leppäkerttu kuoli, koska se kyllästyi elämäänsä ja teki itsemurhan, leppäkerttu haudattiin, koska rippikoululaiset halusivat lannoittaa maata sillä.

Kyse näyttäisi olevan siitä, että kun tieto loppuu, otetaan teleologisuus avuksi. Koska rippikoululaiset eivät tienneet miksi elolliset olennot ovat kuolevaisia, he tarvitsivat Jumalan siihen kohtaan. Joku biologi olisi ehkä jatkanut telomeereihin ja apoptoosiin. Johon pappi kylläkin olisi vastannut Halleluja, kiittäkäämme telomeerien luojaa.

Jumala taitaakin enimmäkseen olla yksi tapa sanoa: Lopeta kyseleminen ja
SHUT THE FUCK UP!!!



1 kommentti:

  1. Karkeasti sanoen ; Kausaalinen syy katsoo menneisyyteen, teleologinen tulevaisuuteen.

    Siksi on tavallaan erikoista, että alkusyyargumentti on teleologinen. Mutta toisaalta se on ymmärrettävää, koska teleologia on päämääräsuuntautunut tavalla jossa lopputulos vaikuttaa mekanismiin. Teleologiassa Syy ja seuraus menevät "nurinpäin". Seuraus on se miksi syy tapahtuu.

    (Tosin evoluution adaptaatio esiintyy usein teleologisessa
    muodossa, mutta kuten Gould sanoi ; Ominaisuuden säilyminen on se mitä luonnonvalinta selittää, ei sen ilmestymistä joka on mutaatioiden rooli. Teleologia on siis jossain mielessä näennäistä. Funktionaalinen selitys on tässä mielessä pirun hankala konsepti.)

    VastaaPoista